ضرورت ارتقاء جایگاه دفاتر بازار برق شرکت های برق منطقه ای

  • 02 اسفند 1399
  • 12:48
  • 0 Viewpoint
  • 1002 View
  • Article Rating
ضرورت ارتقاء جایگاه دفاتر بازار برق شرکت های برق منطقه ای

گفت و گوی نوروزی-بخش اول

در آخرین روزهای سال 1399 و در آستانه ورود به سال جدید، سایت ایرما در نظر دارد با فعالان و صاحبنظران در گروه های مختلف بازیگران حوزه تجارت برق، مصاحبه های نوروزی انجام دهد. در اولین بخش از این مصاحبه ها، گفت و گویی با آقای مهندس "محمدرضا گلساز شیرازی" مدیر بازار برق شرکت برق منطقه ای فارس انجام شده است. دفتر بازار برق شرکت برق منطقه ای فارس از سال 98 تاکنون اقدام به انتشار فصلنامه بازار برق در سطح کشور کرده که این تلاش شایسته تقدیر و قدردانی است.

خلاصه ای از فعالیت های دفتر بازار برق شرکت منطقه ای فارس در سال 99 را ارائه فرمایید.

دفتر بازار برق فارس مجري نصب و نگهداري كنتورهاي بازار برق، دريافت كننده و كنترل كننده صورتحساب خدمات انتقال و رابط مستقيم با دفتر عمليات بازار برق مدیریت شبکه برق ايران است. در راستای تحقق این ماموریت، علاوه بر انجام فعالیت های جاری، پروژه های متعددی را نیز طرح ریزی و اجرا کرده که عناوین تعدادی از آنها در سال 99 به شرح ذیل است:

  1. اصلاح فرمت و تکمیل اینترانت بازار برق که با هدف نظارت و مدیریت فعالیت های متعدد و متنوع دفتر تهیه شده است.
  2. به روز کردن بانک اطلاعات مکان محور (GIS) کنتورهای بازار برق با هدف مدیریت موثرتر عملیات نگهداری و توسعه همزمان با انجام سرویس دوره ای و نصب کنتورهای جدید در شبکه انتقال و فوق توزیع شرکت
  3. تکمیل عملیات پروژه ارتقا زیر ساخت ارتباطی قرائت کنتورهای بازار برق (APN) به جهت افزایش پوشش و سرعت قرائت اطلاعات علیرغم محدودیت های ویژه تردد و اقامت نیروهای عملیاتی به سبب شیوع ویروس کرونا
  4. مکانیزه کردن، تهیه و ارائه گزارش های عملکرد دوره ای (ماهیانه و فصلی) فعالیت های دفتر بازار برق با تأکید بر مستندسازی اقدامات و تسهیل انجام عملیات به سبب کسب بازخوردهای مدیریتی
  5. اجرای پروژه رفع مغایرت قرائت داده های ثبت شده کنتورهای مشترکان صنعتی برق منطقه ای فارس با هدف اطمینان بخشی به مشترک در صدور صورتحساب های مالی و همچنین مستندسازی دقیقگزارش های حسابرسی

انگیزه ها و اهداف شما از انتشار فصلنامه بازار برق چه بود؟ چه بازخوردهایی تاکنون دریافت کرده اید؟

به منظور اطلاع رسانی و معرفی اهداف و فعالیت های دفاتر بازار برق در سطح کشور ، نسبت به طراحی، تهیه و انتشار فصلنامه داخلی بازار برق از بهار 1398 اقدام کردیم. قالب پایه فصلنامه در 4 صفحه و شامل 4 بخش می باشد که در هر شماره مفاهیم اولیه و کاربردی، فعالیت های منطقه ای و ملی، همچنین اخبار پروژه های در دست اقدام دفتر بازار برق ارائه شده است. تاکنون 7 نسخه از فصلنامه طراحی و انتشار یافته است.

خوشبختانه علاوه بر ابراز لطف و قدردانی معاونت های محترم بازار برق و مخابرات شرکت مدیریت شبکه برق ایران، همواره مورد تشویق و حمایت معاونت محترم بهره برداری برق منطقه ای فارس نیز قرار گرفته ایم.

 

نظر شما درخصوص عملکرد بازار برق ایران (نقاط ضعف، قوت و چالش ها) در سال 99 چیست؟

فعالیت دفاتر بازار برق منطقه ای به طور کلی تحت نظارت و راهبری دو معاونت و حوزه فعالیت گوناگون در شرکت مدیریت شبکه برق ایران است. اول معاونت مخابرات که تمرکز خود را بر ایجاد زیرساخت و تامین بستر قرائت، ثبت و ارسال داده های انرژی معطوف کرده و در سال جاری بسیار فعال بوده است. ایشان علیرغم وجود تنگناهای تحریم و تأمین نقدینگی علاوه بر تأمین سخت افزار (کنتور و مودم و ..) جهت توسعه مبادی قرائت انرژی، در بخش مدیریت داده، تکمیل و بهبود نرم افزار و سامانه های ثبت انرژی نیز به طور موثر عمل کرده اند. از طریق برگزاری مستمر وبینارهای ارزیابی ماهیانه با شرکت های برق منطقه ای، وضعیت پیشرفت و تنگناهای اجرایی را رصد و اقدام به رفع آن کرده اند.

دوم معاونت بازار شرکت مدیریت شبکه که مسئولیت مدیریت قراردادها، قوانین و دستورالعمل های اجرایی بازار و محاسبه و صدور صورتحساب های مالی را بر عهده دارد. در واقع فعالیت های این معاونت در سطح کلان بوده و غالبا بر صدور بخشنامه ها و ابلاغیه های بازار تأکید دارد و چندان تعامل و ارتباطی با دفاتر بازار برق منطقه ای نداشته و گزارش های خاص یا جلسه های ویژه ای را برگزار کرده است.

چه پیشنهاداتی برای بازار  برق ایران در سال 1400 دارید؟

برنامه ریزی تغییر نگرش به موضوع خرید و فروش انرژی برق در کشور و به عبارتی استقرار کاربردی بازار برق، البته به آماده سازی و انجام پیش نیازهایی نیاز دارد که تکمیل و توسعه زیر ساخت سخت افزاری نصب و قرائت کنتورهای بازار برق از آن جمله است. امروز با تکمیل درصد بالایی از این زیرساخت، ضرورت دارد تا آموزش و فرهنگ سازی درک مباحث ویژه بازار برق و انجام تعاملات خرید و فروش به شکل نوین و همچنین استفاده از بسترهای بورس انرژی و ابزارهای تحلیل تکنیکال در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید.

اجازه می خواهم تا انتظار خود را به شکل یک پیشنهاد مطرح نمایم. به عقیده اینجانب، شکاف بزرگی بین ماموریت، سطح دانش و عملیاتی که در معاونت بازار مدیریت شبکه انجام می شود با عملیات و اقدامات دفاتر بازار برق شرکت های برق منطقه ای وجود دارد. سرعت انجام عملیات تبدیل و تحول سیستم مدیریت انرژی برق در کشور بسیار کند است و استراتژی و معماری کلانی هم اگر وجود داشته باشد، اطلاع رسانی مؤثر نشده است.

علیرغم اهمیت و جایگاهی که مباحث بازار برق در کشورهای پیشرفته جهان دارد، دفاتر بازار برق های منطقه ای ماموریت و اهداف استراتژیک و تاثیرگذاری را دنبال نمی کنند شاید به این دلیل که اولویت این موضوع برای متولیان امر در صنعت برق، چندان مهم نیست. درحالی که توجه به استعداد، علاقه و شوق موجود به همکاری در میان غالب مدیران و کارشناسان دفاتر بازار برق، می تواند به حرکت در این مسیر تحول جهانی، شتاب بخشد.

در پایان از فرصتی که به اینجانب برای بیان ایده ها و نظراتم دادید سپاسگزارم و امیدوارم که این مصاحبه، آغاز تعاملات مؤثرتر و فعالیت های متحولانه در حوزه برق و انرژی کشور باشد.

Points to news :

Post comments

نام

ایمیل

your comments

No comments have been posted already. You can be the first commenter.