برای نخستین بار در کشور؛ اوراق سپرده کالای برق راه اندازی می شود

  • 28 بهمن 1402
  • 10:14
  • 0 Viewpoint
  • 81 View
  • Article Rating
برای نخستین بار در کشور؛ اوراق سپرده کالای برق راه اندازی می شود

حمید رضا باقری معاون بازار برق ایران گفت : به منظور تسهیل معاملات برق در بورس انرژی، با اخذمجوزهای لازم برای نخستین بار اوراق سپرده کالای برق راه اندازی می شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، معاون بازار برق ایران با اعلام این خبر افزود : به منظور تسهیل معاملات برق در بورس انرژی و نیز استفاده از قابلیت های بورس انرژی جهت مبادلات برق بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان برق، اوراق گواهی سپرده کالایی برق با همکاری شرکتهای بورس انرژی، ساتبا و مدیریت شبکه برق ایران طراحی و مجوزهای مورد نیاز برای اجرای آن اخذ شد.
حمید رضا باقری با اشاره به مصوبه شورای عالی بورس گفت : گواهی سپرده کالایی "اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تائید بورس صادر میگردد.
معاون بازار برق ایران تصریح کرد: در این روش، به تولید کنندگان برق بر اساس مقدار برق تولید شده که توسط دستگاه های سنجش و پایش (کنتور) ثبت شده است، گواهی سپرده کالایی با سررسید معین تخصیص می یابد که میتوانند نسبت به فروش این اوراق در بورس انرژی اقدام نمایند.
وی افزود: خریداران این گواهی با خرید و ارائه آن به شرکت توزیع و یا برق منطقه ای مربوطه می توانند نسبت به تسویه معادل انرژی گواهی در قبوض خود اقدام نمایند. و در حقیقت این گواهی ها ابزار تسویه مناسبی به خریداران جهت پرداخت تمامی یا بخشی از بهای انرژی مصرفی خود را می دهد.
معاون بازار برق ایران اظهار داشت : به منظور استفاده از این ابزار در صنعت برق کشور در مرحله اول با تاکید بر گواهی سپرده برق تجدید پذیر (Renewable energy certificate (REC)) ، شبکه برق کشور به عنوان انبار تعریف گردید و مجوز شورای فقهی بورس برای استفاده از این ابزار در صنعت برق کشور دریافت شد.
باقری در پایان با اشاره به هماهنگی صورت گرفته مابین بورس انرژی و ساتبا گفت : مقرر گردیده شیوه نامه صدور اوراق REC (گواهی سپرده برق تجدید پذیر) توسط وزارت نیرو تدوین و ابلاغ شودو پیش بینی می شود از ابتدای سال آینده امکان معاملات "اوراق سپرده کالایی برق" در بورس انرژی فراهم شود.

لیلا دهقان Points to news :

Post comments

نام

ایمیل

your comments

No comments have been posted already. You can be the first commenter.