ورود شرکت های خرده فروش به معاملات برق تجدید پذیر در بورس

  • 26 مهر 1402
  • 15:48
  • 0 Viewpoint
  • 310 View
  • Article Rating
ورود شرکت های خرده فروش به معاملات برق تجدید پذیر در بورس

با راه اندازی تابلوی معاملات سبز در بورس انرژی، از ابتدای خرداد تا پایان مهرماه سال جاری صرفاًً مصرف کنندگان بالای یک مگاوات مجاز بودند که به عنوان خریدار برق در این فضا اقدام به خرید برق مورد نیاز خود نمایند. در این مدت بیش از 136 میلیون کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق نیروگاه های تجدید پذیر با ارزش بیش از 350 میلیارد تومان در تابلوی سبز بورس انرژی معامله شده است.  
از همان ابتدای راه اندازی معاملات سبز در بورس انرژی، با توجه به نقش پررنگ شرکت های خرده فروش در تسهیل معاملات وکاهش ریسک خرید و فروش برق، اقدامات لازم برای ورود شرکت های مذکور به تابلوی سبز و تخصیص برق خریداری شده به مشترکین طرف قرارداد ایشان آغاز شد. در قدم اول معاونت بازار برق ایران برنامه ریزی لازم برای ایجاد امکان تخصیص برق خریداری شده توسط شرکت های خرده فروش در "سامانه معاملات خارج از بازار برق ایران" بر روی پرتال شرکت مدیریت شبکه را طراحی و پیاده سازی کرد. در ادامه با هماهنگی های صورت گرفته با بورس انرژی، ساتبا و سایر ذینفعان در تاریخ 23 مهر ماه 1402 شرکت بورس انرژی مجوز حضور شرکتهای خرده فروش در تابلوی سبز را صادر نمود.
اولین معامله برق سبز در 24 مهر ماه توسط شرکت خرده فروشی گسترش و پخش آب و برق پاسارگاد کیش به میزان 7200 کیلووات ساعت انجام و نهایی شد. همچنین اولین معامله برق سبز در تالار معاملات فیزیکی بورس توسط شرکت توسعه خدمات انرژی ارژن در روز 25 مهر انجام شد. در همین روز( 25 مهر ماه) نیز شرکت خرده فروشی انرژی پاک و شرکت خرده فروشی نوآوران آرمان پویا اقدام به خرید برق تجدیدپذیر از تابلوی برق سبز بورس انرژی نمودند. در مجموع در دو روز گذشته بالغ بر 539 هزار کیلووات ساعت برق توسط شرکت های خرده فروش از تابلوی سبز بورس انرژی مبادله شد.
بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، شرکت های خرده فروشی مذکور می توانند میزان برق خریداری شده خود را در مواعد تعیین شده در سامانه معاملات خارج از بازار شرکت مدیریت شبکه به مصرف کنندگان طرف قرارداد خود تخصیص دهند. اطلاعات این مصرف کنندگان نیز از طریق سامانه های بازار برق برای شرکت های مالک شبکه ارسال می شود تا در قبوض برق مصرفی مصرف کنندگان اعمال شود.
امید است ورود شرکت های خرده فروش به معاملات برق سبز به توسعه معاملات در این بازار و تعمیق آن کمک قابل توجهی نماید. زیرا از یک سو این شرکت ها می توانند با تجمیع نیاز مصرف مشترکین برق نسبت به پوشش ریسک نوسانات مصرف اقدام نمایند و از سوی دیگر با توجه به تخصص و تجربه بالای خود در فضای تجارت برق، نسبت به کشف قیمت رقابتی در بازار کمک نمایند. علاوه بر این با تا قبل از صدور مجوز حضور شرکتهای خرده فروش در تابلوی سبز، مشترکین طرف قرارداد ایشان که برق مورد نیاز خود را از شرکت خرده فروش خریداری می کردند مجبور بودند که برق سبز مورد نیاز را شخصا و به صورت مستقیم از بورس انرژی خریداری نمایند. با رفع این محدودیت، مصرف کنندگان می توانند در قالب یک قرارداد واحد تمامی برق مورد نیاز خود (عادی یا سبز) را به صورت یکجا از شرکت های خرده فروش خریداری کنند.

 

آرش مرادی Points to news :

Post comments

نام

ایمیل

your comments

No comments have been posted already. You can be the first commenter.